Achter een lange heg klinken stemmen en het geknip van snoeischaren. Joke Vos, Wil van den Born en Maaike Veldman maken de dorpstuin van Tinallinge lenteklaar. ´Ja, we kletsen soms wel veel´, bekent Maaike lachend.
Albert en Laura op de zitmaaier, Niels kijkt toe. Hij mag straks weer.
Op de zitmaaier kortwiekt Albert Bouwman zaterdagmiddag voor het eerst dit jaar het gras. Zijn kinderen Niels (7) en Laura (5) zijn beurtelings bijrijder.
Het gras is erg lang, constateert de Ulrumer. ´Vorig jaar herfst ben ik te vroeg gestopt met maaien.´
Johan mag graag spitten, maar niet te lang achter elkaar.
Het moestuinseizoen loopt ten einde. Johan Leegte (81) spit op een frisse herfstdag een deel van zijn akker om op de volkstuintjes tussen Klein Wetsinge en Sauwerd, grenzend aan het Reitdiepdal.
De klus zit er weer op: maaien, harken en gras wegbrengen.
Alfred ten Hoeve (63) houdt ervan om mijmerend rond te lopen in zijn eigen tuin, over een speciaal daarvoor gemaaid pad. ´Deze keer leverde de maaibeurt zes kruiwagens met gras op, meestal zijn het er wel tien´, zegt Alfred als hij net de laatste vrachtje heeft afgeleverd bij de boer. ´Die voert het aan zijn koeien, een nuttige bestemming van het gras.´
Alfred woont sinds 1981 midden in Stitswerd, naast de middeleeuwse Georgiuskerk. Tot 2012 hadden hij en zijn vrouw nauwelijks grond bij hun huis. Dat veranderde toen ze bijna een halve hectare konden kopen van de familie Stol van de prachtige Ockemaheerd, bij de entree van het dorpje.
Pluk ze, vermeldt het geplastificeerd A3´tje. Geen oproep om boeven hun vermogen afhandig te maken, maar een vriendelijke uitnodiging van Greetje en Huibert van Noort aan een ieder om een peer of appel te plukken.
´De boompjes horen bij het huis. We hebben er niks voor gedaan. En je kunt er zoveel mensen blij mee maken. Zelf kunnen we ze niet op´, zegt Greetje.
Met de biologische pluktuin ´t Plukgeluk komt een droom van Lars Seekles en zijn vriendin Sarah uit.
Vandaag is het wieddag in Westerdijkshorn. De altijd enthousiaste Lars heeft daarbij hulp van twee vrijwilligers, zijn tante Ada en collega Franka van de apotheek in Bedum, waar de apotheker in opleiding sinds kort werkzaam is.
Joke (56) en Hero (83) in hun pluktuin in wording.
Het oogt misschien een beetje gek, de 28 akkertjes op een perceel weidegrond aan de Lageweg in Bedum. Waar in een ver verleden een galgenveld geweest zou zijn. Maar dat is puur toeval. Hier komt biopluktuin Lageweg.
Het is een project – ´een uit de hand gelopen hobby´ – van Hero en Joke Beukema en hun zoon Guillaume. ´We wonen 25 jaar in Noordwolde en de grond is al veertig jaar in bezit van Hero, hij heeft vroeger even verderop aan de Wroetende Mol gewoond. Er hebben hier altijd schapen en paarden gelopen´, vertelt Joke, die de opkomende plantjes water geeft.
Eva (links) en Maureen zijn in hun moestuintje bezig. Ze verbouwen onder meer wortels, spinazie, uien, sla, rabarber, aardbei en bloemen. Opa Henk kijkt van een afstandje toe.
Tuinieren is een leuke bezigheid voor jong en oud, blijkt in Baflo. Onder toeziend oog van Henk Klatter (71) werken zijn kleindochter Maureen (10) en haar vriendinnetje Eva (9) in hun moestuintje op het volkstuincomplex in Baflo. Tussen de bedrijven door hebben de twee meiden gepicknickt.
Even verderop zijn Hans Wismeijer (70) en Marijke Sarneel (66) uit Warffum op hun akkertje bezig, dat ze net een kleine week huren.
Zonder jou was het niet gelukt Maureen
Vorig jaar begonnen Henk en zijn kleindochter met hun project kindermoestuin. Maar het blijft onduidelijk wie precies het initiatief nam.
Je hebt je tuin met vette klei en wilt losse grond. Om die reden zoeken Hans en Gina Boekema uit Winsum de beste aardappelen – of beter gezegd aardappeltjes – uit de ´composthoop´ van landbouwer Derk Gesink in Mensingeweer.
Hans: ´We hebben de halve tuin overhoopgehaald en beginnen misschien een moestuin. Aardappels zorgen ervoor dat de grond mooi los wordt. We poten ze en dan zien we wel of het lukt. We kunnen ons er in elk geval geen buil aan vallen.´
Piet Pestoor mag graag in de tuin werken. Op een zonnige lentedag verticuteert hij het gras. ´Eén keer per jaar is het nodig om het mos weg te halen, want dat wil hier wel groeien´, zegt de 91-jarige Winsumer.
´Als het mooi weer is, ben ik in de tuin bezig´, zegt Piet. ´En als het regent, vermaak ik me wel in huis. Een beetje de boel opruimen en zo.´
De tuin aan de Wierdaweg in Winsum omvat gras met bloemenborders. Groente en aardappelen verbouwt hij niet. ´Die koop ik wel.´