
Hobbykweker Gerrit Plakmeijer dunt deze morgen de pruimenvruchten uit. ´We hebben nog nooit zo veel gehad. Daar ben ik niet blij mee. Twee derde moet eruit. Dat is een flinke klus.´
Terwijl Gerrit daarmee bezig is, vertelt hij dat hij zijn grond op 1 mei 2018 verkocht heeft. Dat betekent nog niet het einde van hobbykwekerij De Streekhof. ´Ik huur het dit jaar nog en waarschijnlijk ook volgend jaar. Daarna is verlenging eventueel ook nog mogelijk.´
Het was zijn vrouw Grietje die hem min of meer tot verkoop dwong. ´Na een gezondheidsdipje zei ze: verkoop het spul nu maar, ik wil er straks niet mee komen te zitten.´

Lees verder “Hobbykweker (86) heeft zijn grond verkocht, maar stoppen? Ho maar!”


WINSUM Wat was er eerder, de lantaarnpaal of het voetpad? Die vraag is niet moeilijk te beantwoorden. Stratenmakers hebben keurig om de lantaarnpalen aan de Netlaan in Winsum heen gelegd, waardoor een stuk of zes een sta-in-de-weg zijn voor voetgangers. Dat betekent dat de boel binnenkort weer opgebroken moet worden om de lichtmasten te kunnen verplaatsen. Zou dit soort gekkigheid nu echt niet te voorkomen zijn?
RASQUERT Nog een paar weken, dan is het gebeurd met het oude schoolgebouw van obs Noordewier in Rasquert. Als het even meezit, gaan de slopers nog in de zomervakantie aan de slag.
Zaterdag 2 juni is er in de school een reünie, waarvoor zich zeventig belangstellenden hebben aangemeld.
SAAXUMHUIZEN Het kost even moeite om bij schilder Janco Donker (46) te komen, maar de beloning is ernaar. Wat heeft de Marumer op zijn tijdelijke werkplek – de kerk in Saaxumhuizen – een prachtig uitzicht over het Hogeland!
Daar gaat-ie weer, in korte broek en met ontbloot bovenlijf. Vier keer per week pakt Toby Noorman zijn boot om van zijn woonark aan de rand van Winsum naar Maarhuizen te roeien en terug. Een traject van 4 kilometer en dat in een behoorlijk tempo. ´Het hele jaar door doe ik dit. In de winter heb ik zelfs een keer vastgezeten in het ijs.´


Marcel Specht laat even buiten Pieterburen Djago uit. ‘Een lieve hond, 4 jaar oud, speelt graag en is gek op stokken’, meldt zijn baas, die maar wat gek met hem is. ‘Djago is een mix van een Amerikaanse bulldog en stafford. Hij doet geen vlieg kwaad, maar verweert zich wel als hij wordt aangevallen door andere honden. Zou ik ook doen als ik hem was.’