DEN ANDEL Het geeft tijdelijk overlast, maar dan heb je na afloop ook wat. Overal in de regio vindt deze weken wegonderhoud plaats. Onder meer de slechte delen van de Hornsterweg tussen Den Andel en Eenrum worden voorzien van nieuw asfalt.
DEN ANDEL Het geeft tijdelijk overlast, maar dan heb je na afloop ook wat. Overal in de regio vindt deze weken wegonderhoud plaats. Onder meer de slechte delen van de Hornsterweg tussen Den Andel en Eenrum worden voorzien van nieuw asfalt.
Sommige reclame werkt op de lachspieren. Gezien bij de Kruidvat aan de Noordwolderweg in Bedum, dinsdag 26 juni om 09.00 uur.

Met een shovel rijdt-ie af en aan. Jan Lofvers (72) is maandagmorgen een van de tientallen vrijwilligers die in touw zijn op het terrein van Op Roakeldais.
Voordat Op Roakeldais/Rikodais deze week losbarst, moet er wel het nodige gebeuren. ´Anderhalve week geleden zijn we al begonnen, onder meer met het opbouwen van het podium in de hal´, vertelt Jan, een van de pakweg zestig vrijwilligers. Alsof hij niet anders doet, zo handig gaat hij om met de heftruck. ´Hiermee zet ik kassa´s, hekken, aardappelkisten, lichtmasten en toilethokjes op de juiste plek. Verder help ik overal mee waar nodig.´
Ik kijk, luister en drink een biertje en neem Betsy na afloop weer mee naar huis
Lees verder “Voordat Op Roakeldais losbarst, moet er echt wel wat gebeuren!”

Terwijl Erwin de Vries in ´t Zielhoes een concert geeft, vissen Ties Klein en Siert Lambers bij de sluis van Noordpolderzijl. Ze zijn echte liefhebbers en hun uitrusting ziet er uiterst professioneel uit.
´We zijn vrienden, we zitten op dezelfde basisschool´, vertelt de 10-jarige Ties uit Usquert. Zijn één jaar oudere metgezel komt uit Zandeweer, waar ze meestal vissen in de Eppenhuistermaar. ´Meestal bellen we ´s morgens even om te overleggen waar we gaan vissen. Vandaag hebben we voor Noordpolderzijl gekozen.´
Als ik bij Siert vis, vang ik altijd wel wat
Lees verder “Tips bekijken op YouTube en dan vissen in Noordpolderzijl”

Voor Henk Landwehr en Sven Caspers geen rustige zondagochtend. Ze zijn om half tien in Pieterburen bezig een vele meters lange kraam te vullen met groente en fruit. En daar kómt wat te staan!
Henk is eigenaar van Goudgewas in Roodeschool, naar eigen zeggen een uit de hand gelopen hobby. ´Ik was postbode en in de uren dat ik vrij was, kweekte en verkocht ik groente en fruit. En hobby is het nog steeds. Mijn doel is om mensen blij te maken met goede producten tegen een lage prijs. We maken bijvoorbeeld goedgevulde pakketten van 5 en 10 euro voor minima in Groningen, Delfzijl, Oude Pekela en Veendam. Die pakketten worden door plaatselijke vrijwilligers verspreid.´
Kwak-kwak is een eendenei, tok-tok een kippenei. Iedereen begrijpt dat
Lees verder “Henks hobby: met zo weinig mogelijk groente en fruit terug naar Roodeschool”
Zondag 24 juni, 08.30 uur. Koeien in een weiland aan de Tinallingerweg in Winsum. Ze komen aangesjokt, wetende dat nummer 3826 toch al als eerste bij het hek is.
Wie zich wil laten verrassen, moet eens een kijkje nemen bij De Snuisterij in Usquert. Al veertig jaar een begrip voor liefhebbers van vintage, retro & rariteiten. Dankzij de innemende Greetje Verwey, beter bekend als Greetje Antiek.
Haar antiek- en curiosawinkel aan de Boermanjeweg kan op Facebook rekenen op louter positieve reacties. Een greep: ´Een paradijs voor snuffelaars´, ´Je komt ogen tekort´, ´De eigenaresse maakt het plaatje compleet’ en ´Mijn favoriete winkeltje in Noord-Groningen.´

De voormalige kroeg – de laatste caféhouder, Van der Hoek, sloot in 1973 de deuren – staat bomvol met kleding, sieraden, steengoed, vazen, glaswerk, schilderijen. Ja, met wat eigenlijk niet?
´Iemand zei ooit: als jij alles verkoopt voor 1 euro per stuk ben je miljonair.´
Lees verder “De Snuisterij in Usquert: een pareltje op het Hogeland”
SAAKSUM De toren van de kerk in Saaksum staat in de steigers. Het voegwerk wordt hersteld, zowel binnen als buiten. De kerk op de wierde van Saaksum dateert van 1849, het oudste deel van de toren stamt uit 1550. Het gebouw is eigendom van de Hervormde Streekgemeente Noordhorn-Saaksum.

´Het mooiste plekje van Groningen. Het is hier altijd rustig en dat blijft ook zo, want woningbouw is niet toegestaan.´
Ronald Plandsoen is lyrisch over ´t Stort, het streekje bij Leens waar hij sinds anderhalf jaar woont met Iris van der Wal.
Ze woonden 28 jaar op Kreta, waar ze elkaar ontmoetten. Ronald (55) had op het Griekse eiland vijftien jaar een restaurant, reed er op de ambulance, werkte op de golfbaan en was gids voor tochten met mountainbikes en landrovers. Twee jaar geleden kwamen ze terug naar Nederland en zochten ergens een rustig plekje aan het water.

´Ik zat wat op Funda te koekeloeren en zag plotseling dit huis te koop staan. Aan het water, uitzicht over landerijen en aan een onverhard pad. Iris kwam erbij staan en vroeg mij waar het was. Ik klikte erop: ´t Stort. Iris zegt: man, dat is bij Leens.´
Beiden waren stomverbaasd: de vader van Iris woont al enkele jaren uitgerekend in Leens. Ronald: ´Ik zeg altijd: toeval bestaat niet. Dat blijkt maar weer eens.´
De aardbevingen op Kreta zijn van een andere orde dan in Groningen
Lees verder “Van Kreta naar het mooiste plekje van Groningen: ´t Stort bij Leens”
Daar gaat de Spurt, vrijdag om 13.18 uur, net vertrokken van het station in Warffum richting Usquert. De kleuren van de trein steken mooi af tegen de lucht en het landschap.