Kwartiermaker Maria had zelf les op de school die omgetoverd wordt tot Kunstcentrum De Ploeg

Maria bij de toekomstige hoofdingang van Kunstcentrum De Ploeg. Naast haar Jan Haasnoot uit Roodehaan, voorzitter van Stichting Herstel Erfgoed De Marne en evenals Maria bestuurslid van Stichting Kunstcentrum De Ploeg.

Maria Bolt uit Onderdendam mag zich de kwartiermaker noemen van Kunstcentrum De Ploeg in Wehe-den Hoorn. Heel toevallig is de superregelaar ook oud-leerling van de voormalige Sint Jozefschool.

Al een jaar zijn bouwvakkers in touw om de verwaarloosde monumentale school aan de Mernaweg om te toveren tot iets moois. Alles wat er vanaf medio 2025 gebeurt heeft een link met kunstenaarsvereniging De Ploeg, opgericht in 1918.

Maria (65) is geboren en getogen in Wehe. ´Van 1965 tot 1971 heb ik op deze school gezeten. Een geweldige tijd, die ik mij goed kan herinneren.´

´Of dit mijn taak als kwartiermaker extra leuk maakt? Het maakt het extra bijzonder, maar eerlijk gezegd houd ik mij er niet zo mee bezig. Als ik hier niet op school had gezeten, had ik er niet met minder enthousiasme aan gewerkt. Dit is zo´n mooi project!´

Voordat de bouwvergadering begint op deze donderdag heeft Maria even tijd voor een korte rondleiding door het gebouw dat al een jaar in de steigers staat.

Voegers zijn buitenom druk bezig, binnen de stukadoors en timmermannen. Vier expositieruimtes komen er, een multifunctioneel atelier, een auditorium (voor lezingen, vergaderingen en workshops) en verder onder meer horeca en een winkel. Buiten is een terrastuin voorzien.

´We zijn met iets unieks bezig. Van een rijksmonument uit 1873 dat totaal verkrot was, maken we iets prachtigs. Hoe mooi is dat? Voor het dorp, de regio, als toeristisch trekpleister.´

Maria maakt een praatje met pauzerende stukadoors.

´Uit het dorp kwamen eerst sceptische geluiden. Eerst zien, dan geloven. Dat snap ik heel goed. Het gebouw was sinds 1987 geen school meer. In 1989 werd het voor een symbolisch bedrag verkocht aan een kunstenaar (Iti Pauptit) die jarenlang in het achterste gedeelte heeft gewoond.´

´Het is een monument, dus gelden strenge regels voor wat wel en niet mag. De buitenkant van het gebouw blijft grotendeels intact. De grootste verandering is de entree voor het publiek aan de zijkant. Binnen blijven oude elementen als balken behouden.´

´We investeren flink in duurzaamheid. Het pand is volledig geïsoleerd, krijgt een waterpomp en op het dak komen zonnepanelen die vanaf de weg niet zichtbaar zijn.´

De werkzaamheden liggen op schema en dat betekent dat het kunstcentrum halverwege dit jaar de deuren opent. ´We zijn druk met de organisatorische voorbereidingen. Maandag (17 februari) begint Merijn de Boer, de directeur. Ik denk dat we op den duur naar drie medewerkers groeien. Daarnaast zijn straks tussen de dertig en veertig vrijwilligers nodig. Een deel ervan heeft zich al aangemeld.´

Pandeigenaar en opdrachtgever is Stichting Herstel Erfgoed De Marne. ´Zij hebben zich het lot van dit gebouw aangetrokken dat een mooie combinatie vormt met de kerk, de pastorie en de monumentale elementen op het kerkhof. De samenwerking met de kerk, bijvoorbeeld over de inrichting van de tuin, verloopt uitstekend.´

Stichting Kunstcentrum De Ploeg huurt het gebouw en is verantwoordelijk voor de exploitatie. Maria is bestuurslid van deze stichting. Zij mikt zelf op tussen de 25.000 en 45.000 bezoekers per jaar.

Aan enthousiasme ontbreekt het zeker niet bij Maria. Zelf wil ze graag rondleidingen gaan geven. ´Er valt hier straks zoveel te beleven. Hoe leuk is het om de verhalen te vertellen over bijvoorbeeld de oude school, de schilderijen, de tjalk Alida van George Martens en de oude muurschildering van Jan van der Zee?´