Carbagerunners Koos, Riëtte, Hareld & Froukje willen vooral genieten

Hareld, Froukje, Riëtte & Koos vrijdagmorgen vlak voor hun vertrek.

Een uur voor vertrek zit de stemming er goed in bij de twee bevriende Warffumer koppels. Ze hebben er zin in.

Koos en Riëtte Meijer, Hareld van den Berg en Froukje Oudshoorn doen met twee auto´s (Team Maaier 6868 en Team Big Mountain 430) mee aan de wintereditie van de Carbage run: Highway to Hel(sinki).

Sneeuwkettingen, spijkerbanden, sledes en een vracht dekens gaan mee. En een flinke portie goed humeur.

Ze verheugen zich al maanden op de 2500 kilometer lange zesdaagse door het besneeuwde Zweden en Finland. Op hun eerdere runs kijken ze met plezier terug. In 2019 reden ze ook door beide landen.

Koos: ´Zondagmorgen (12 januari) is de start in Helsingborg, in Zuid-Zweden. We rijden een ronde die eerst naar het noorden voert. Vrijdagavond is de finish in Helsinki. Als we zin hebben en de auto´s nog goed functioneren, rijden we via Estland, Letland, Litouwen, Polen en Duitsland terug naar huis. Anders pakken we de kortste route via Zweden en Denemarken.´

Ze hebben alle vier twee weken vrij genomen. Koos (56) en Hareld (58) zijn collega´s bij Parkdiensten Eemsdelta in Delfzijl, Froukje (57) is persoonlijk begeleider bij Cosis in Uithuizen en Riëtte (56) werkt in Eenrum als wijkverzorgende bij Buurtzorg.

Riëtte lachend: ´Froukje begeleidt, ik verzorg. Zonder ons redden de heren het niet.´

Dat blijkt even later als Froukje Koos vertelt dat-ie beslist zijn reserveleesbril niet moet vergeten. ´Je bent anders stokongelukkig als je bril kapot gaat.´

Koos & Riëtte van Team Maaier. Zij tuigen hun auto in Zweden verder op.

De opdrachten waarmee de organisatie onderweg komt, laten de Warffumers voor wat ze zijn. Het gaat hun vooral om het avontuur.

Koos: ´Voor een buitenstaander is er misschien niks aan, de hele dag zit je in je auto. Wij vinden autorijden leuk. De landschappen zijn geweldig. We rijden over besneeuwde binnenwegen, deels door bossen. Je ziet sneeuwwallen en bomen die krom staan van de sneeuw. En we kijken uit naar de contacten met de mede-runners. In totaal doen er 400 auto´s mee.´

Hareld: ´Het begin al met de voorpret. Tijdens een etentje in april bij Ekamper in Oosteinde bespreken we elk jaar aan welke run we gaan meedoen. Zodra het handboek met de vertrekpunten binnen is, boeken we de overnachtingen.´

Herald & Froukje van Team Big Mountain.

De auto moet minimaal 20 jaar oud zijn, de dagwaarde mag maximaal 1000 euro bedragen. Team Maaier rijdt in een Citroën Berlingo uit 2004, Team Big Mountain in een VW Passat uit 2000.

Ze hopen het noorderlicht te zien en elanden en rendieren tegen te komen, zegt Froukje. En wat zou het mooi zijn om in Rovaniemi in Fins Lapland de kerstman te zien.

Echt veel tijd voor bezichtigingen hebben ze niet, vermoeden ze. ´We zitten meestal in het langzame groepje. Er doen veel jongeren mee die vaak vol gas van A naar B rijden hoewel het niet om de snelheid gaat. Wij behoren tot de grijze garde. Als wij ´s avonds over de finish komen, zijn de snelste rijders al vier uur binnen.´

Achterop hun sweaters hebben de vier het Scandinavisch kompas laten afdrukken.

Voor pech zijn ze niet bang. Hareld is verdraaid handig en weet voor de meeste problemen een oplossing. Koos: ´En als er dingen kapot gaan die niet te repareren zijn, dan houdt het gewoon op. Dan gaan we eerder naar huis.´

Vrijdagavond finishen ze als alles goed verloopt in Helsinki. De volgende uitdaging laat niet lang op zich wachten. Voor de eerste keer doen Koos, Riëtte, Hareld en Froukje mee aan de zomereditie van de Carbage run, eind augustus door Bosnië en Servië.

Door de sneeuw in Zweden op de eerste dag van de Carbage run. Foto: Riëtte Meijer