Modelvrachtauto van Peter (75) na 20 jaar de weg op

Voor het eerst op de weg met de modelvrachtauto, gemakshalve zonder kap.

Eindelijk, na 20 jaar is het zover. Peter Bijlholt probeert zijn zelfgebouwde modelvrachtauto uit op straat. Zijn vrouw Magda en kleinzoons Daan en Bram helpen hem.

Stapvoets gaat het over de Urnlaan in Ezinge. Lang kan Peter niet zitten, want na één keer de straat op en neer is het gebeurd met de pret. ´De druk is weg. Water toevoegen helpt niet. Zal hem eerst weer uit elkaar moeten halen in de werkplaats om het probleem op te lossen.´

´We testen hem nu voor het eerst in de praktijk, dan stuit je altijd op probleempjes. De gaten in het rooster waarop de steenkooltjes rusten blijken bijvoorbeeld te krap, waardoor er te weinig zuurstoftoevoer is.´

´Eigenlijk is het geen stoommachine maar een stoommotor. Er zitten namelijk kleppen en nokkenassen in. Met tussenpozen ben ik er twintig jaar mee bezig geweest. Op de wielen na heb ik alles zelf gemaakt, schaal 1 op 4. Getekend naar een Engelse vrachtauto, een Atkinson uit 1918, het geboortejaar van mijn vader. Het origineel is 5 ton en zes meter lang.´

Voordat Peter met de klus begon maakte hij een lijvig boekwerk met tekeningen. Over de jarenlange bouw schrijft hij in het verenigingsblad Onder Stoom van Stoomgroep Holland. ´Ik ben nu ongeveer bij aflevering 15, er volgen nog 10.´

Dat de Ezinger het technische probleem weet op te lossen, lijdt geen twijfel. Hij is idolaat van techniek. Zijn werkplaats – mancave volgens het bordje op de deur – staat vol met geavanceerde apparatuur waarmee hij bijvoorbeeld zelf koperen ketels maakt.

De werkplaats gebruikt hij niet alleen voor zijn hobby, de over een paar dagen 75-jarige is nog altijd werkzaam als instrumentenmaker. ´Ik maak instrumenten voor het laboratorium, één dag per week gebeurt dat op het bedrijf en gemiddeld twee dagen thuis. Zolang ik werken leuk vind, zie ik geen reden om te stoppen.´

Uiteindelijk komt het model weer in de achterkamer te staan. De garage is vanwege kans op roest geen goede plek. In een slaapkamer staat een ander pronkstuk van Peter, een modelstoomtractor. ´Dat was mijn eerste grote project. De ketels moeten na 27 jaar vervangen worden vanwege een lek.´

Bijlholt & Co Engineers Ezinge staat voorop. ´De co slaat op onze zoon en kleinzoons´.

Voorlopig hoeft de modelbouwer zich niet te vervelen. En dan werkt hij ook nog aan een stoomlocomotief. De basis is klaar, binnenkort komt er een gasbrandertje onder.

Daan en Bram volgen de verrichtingen van hun opa met grote interesse en denken volop met hem mee. Magda beschikt eveneens over een flinke dosis technische kennis. Samen met haar man had ze vroeger in de stad Groningen een zaak in onderdelen voor stoommachines.

Met de stoomlocomotief is Peter een eind gevorderd.
De stoomtractor.