Theo koestert zijn camper, een Duitse touringcar uit 1955

Theo Bol uit Roodeschool koestert zijn bordeauxrode camper, een omgebouwde touringcar uit Duitsland. In de herfstvakantie is de garagehouder een week lang een opvallende gast op camping Marenland in Winsum.

Op het veldje langs het Winsumerdiep staat het 9,5 meter lange pronkstuk dat sinds 1993 zijn eigendom is.

´De bus komt uit 1955 en is 1 jaar ouder dan ik ben. Ik zag hem staan in een oldtimerblad en was op slag verliefd. Het duurde twee maanden voordat ik hem in de vingers had.´

´De bus verkeerde in een matige conditie, de eigenaar vroeg er te veel voor. Uiteindelijk heb ik een ultimatum gesteld. Het is nu tien uur, je hebt tot kwart voor twaalf, zei ik tegen hem. Om kwart voor twaalf ging de telefoon. De bus was voor mij. Hij wist hoe graag ik hem hebben wilde.´

´De vorige eigenaar had de Mercedes al omgebouwd. Achterin heb ik compleet opnieuw ingericht en het voorste gedeelte heb ik verbeterd. Er zit jaren laswerk in.´

Theo heeft het originele handboek van de Mercedes nog.

Elk jaar gaat Theo er met zijn gezin mee op vakantie. Vroeger veel naar het buitenland, de laatste jaren blijven ze vaak dichter bij huis.

´We hebben in Breede gestaan, in Grolloo en nu in Winsum. Voor de kinderen is dat leuk, er is van alles te doen. Gisteren was het prachtig weer en hebben we een bootje gehuurd en de Baistemaart bezocht. Daar was ik nog nooit geweest. Toen we hier al stonden appte mijn vrouw (Hinke Trijntje) dat het maandag Baistemaart was.´

Zijn vrouw is thuisgebleven. ´Je kunt je voorstellen dat het gezinsleven met vier kinderen vaak hectisch is. Daarom heb ik vrij genomen om met hen naar Winsum te gaan. Zij heeft nu even de tijd om het huis op orde te brengen.´

Theo krijgt veel reacties op zijn camper. ´Soms wordt het ons ietsje te veel, dan sta je op de camping en klopt er om de haverklap iemand op de deur met de vraag om even binnen te mogen kijken.´

Heel soms is het vinden van een staplek lastig. Maar dat kan tot onvergetelijke ervaringen leiden. ´In Noorwegen vonden we pas na uren zoeken een geschikte plek, een kade aan een fjord. Er was een zonsverduistering, prachtig. De volgende morgen om zeven uur hoorden we hoek-hoek-hoek. Er kwam een motorboot aan. Het duurde twee uur voordat die bij ons was. Door de hele fjord hoorde je hem.´

Pech met de bus, waarmee ze zo´n ton gereden hebben, komt weleens voor. ´Zes jaar geleden kwamen we uit Duitsland en waren we net de grens over bij Arnhem toen de motor heet werd en een hoop lawaai maakte.´

´We strandden bij een bushalte. Ik had direct in de gaten: dit is niet best. De bergingskosten – 1000 euro – zouden niet vergoed worden door de ANWB en mijn verzekeringsmaatschappij omdat we binnen de landsgrenzen waren. Mijn broer uit Ten Boer heeft ons toen naar Roodeschool gesleept. We waren ´s middags om een uur of vijf thuis. ´s Avonds om negen uur had ik de motor eruit. Die was helemaal aan gort.´

Theo, geboren en getogen in Sint Annen, werkte eerst in een vrachtwagengarage en was vijf jaar beroepsmilitair. Sinds veertig jaar heeft hij een garagebedrijf, eerst in Stedum, later in Roodeschool én Uithuizen en sinds 2010 alleen maar meer in Uithuizen, aan de Industrieweg. Fieten huurt van hem het tankstation. Theo draait met drie monteurs en een verkoper Autocenter Bol.

Hij heeft inmiddels AOW, maar stoppen is er niet bij. ´Ik heb weleens aan mijn pensioen gedacht. Ja, de eerste veertien dagen zijn leuk. En dan? Wat moet ik dan? De garage is mijn lust en mijn leven. Elke dag los je nieuwe problemen op en je hebt met zoveel mensen contact. Dat vind ik ontzettend leuk en zou ik niet graag willen missen.´