In de Boeddhawierde wordt vooral gezwegen

Wie begint er nu een retraitecentrum in Usquert? Silavadin – zijn gewone naam is Meynard Vasen – nam de stap. Sinds mei vorig jaar is de Boeddhawierde aan de Kerkstraat 3 geopend. Een kijkje.

´Ja, hoe ik in Usquert terechtkwam… Ik liep zes jaar geleden langs deze prachtige plek. Ik was met de trein gekomen en wilde naar Noordpolderzijl. Dit pand stond te koop en bleek voor mij betaalbaar.´

´Mijn vader was gestorven. Met het geld uit de erfenis wilde ik iets doen met boeddhisme. Daar hield ik me al heel lang mee bezig. In Wales heb ik vier jaar in een retraitecentrum gewoond.´

In het pand zat eerst een leerlooierij, later een fietsenmaker en een schildersbedrijf. Het oudste deel dateert van 1850. In 1935 is er een gedeelte bijgekomen onder architectuur van Berend de Jager van de Amsterdamse School.

´Een mooi pand, maar nog meer spreekt mij de locatie aan, in een rustige omgeving op de wierde tegenover de kerk. Een sacrale plek als je bedenkt dat de wierde gebruikt werd als begraafplaats.´

Achter de Boeddhawierde bevindt zich een weelderige tuin.

Mariëtta en Michael, zijn dochter en schoonzoon, wonen er ook. Ze zitten in het bestuur van de stichting die bij de opening is opgericht en helpen mee waar nodig. Tijdens het bezoek maakt Michael de zolder gereed voor de tien gasten uit binnen- en buitenland die ´s middags arriveren voor een tiendaags verblijf.

Silavadin (65), geboren in de stad Groningen maar al snel met zijn ouders verhuisd naar Haarlem, kan het niet vaak genoeg herhalen: zonder vriend/ klusjesman Manfred de Roos en diens goede vriendin Lucia Keidel was het nooit tot de Boeddhawierde gekomen.

Silavadin in meditatie. ´Ik ben niet lenig meer. De kleermakerszit zit er voor mij niet meer in.´

´Voor een vriendenprijsje hebben ze voor mij geklust. Zelf heb ik twee linkerhanden. Onze smaken komen overeen en we voelen elkaar goed aan. Het was een duurzame verbouwing, met gebruik van alleen tweedehands materiaal. Manfred is daarin zeer inventief.´

Een meditatiezaal van 100 vierkante meter is het pronkstuk. De kern van het huis, aldus Silavadin. Er kunnen maximaal dertig mensen terecht. Er zijn verschillende vertrekken, met in totaal tien slaapplaatsen. Is er geen retraite, dan is de ruimte beschikbaar als Airbnb.

De Boeddhawierde staat op afspraak open voor iedereen. ´Je hoeft geen boeddhist te zijn om te mediteren. Iedereen die behoefte heeft aan bezinning, wil leren mediteren of geïnspireerd wil worden, is van harte welkom.´

Wat houdt een retraite in? ´Mensen komen hier meestal voor een week, alleen of met meerdere personen. In die periode leiden ze een monnikenleven. Vroeg opstaan, veel mediteren, lezingen bijwonen en ´s avonds is er een soort ritueel.´

´Vanaf dag twee of drie is er volstrekte stilte. Dan loopt iedereen zwijgend rond, al dan niet met een kopje thee. Ook tijdens het ontbijt en de maaltijd – vegetarisch, simpel maar goed – wordt geen woord gesproken.´

´We zwijgen om de input tot een minimum te beperken, om tot verstilling te komen. We zijn vanaf dag 1 volledig offline, afgesloten van alles. Retraite betekent immers ook terugtrekken uit de wereldse drukte.´

Meestal leidt Silavadin de retraite of geeft hij lezingen. Voor de groep die deze middag komt, blijft zijn rol beperkt tot gastheer en kok. Dienstbaar zijn zit in hem. Hij werkte vroeger jarenlang in de zorg, als begeleider van mensen met een beperking.

Hij is lid van de boeddhistische orde Triratna. ´Het is een westerse vorm van boeddhisme. De oorsprong van het boeddhisme ligt in India. In de jaren zestig kwam het in het Westen terecht. Wijsheid uit het Oosten verenigen wij met de westerse cultuur.´

Lucia heeft het mozaïek van Boeddha op de gevel gemaakt.

´Je kunt het religie noemen, zonder een god. Boeddhisten geloven dat verlichting mogelijk is, net zoals Boeddha dat bereikt heeft. Dat is een soort doorbraak in je bewustzijn. Een alomvattende wijsheid en liefde. Dan verkeer je in een soort superstaat. Het ultieme doel van boeddhisten.´

´Lukt dat in dit leven niet, dan kun je stappen zetten om het in volgende levens te bereiken. Ik geloof dus zoals veel boeddhisten in wedergeboorte.´