Geen verkeer meer op de Leensterweg? Dan direct de meting hervatten

LEENS Een golfkarretje op de wierde tussen Leens en Ulrum en tientallen paaltjes met meetapparatuur, precies op het hoogste punt, op 3,14 meter.´We verrichten bodemonderzoek. Om schade aan gewas en grond te voorkomen, gebruiken we een golfkarretje´, legt een medewerker van Rossingh Geophysics uit.

Hij vervult de functie van permitman, is de contactpersoon tussen het Drentse bedrijf en de eigenaar van de gronden. In dit geval is de eigenaar een landbouwer.

Met diverse apparatuur voeren de medewerkers donderdag metingen uit. Archeologen van de RUG bekijken later aan de hand van de meetgegevens of de bodem in de wierde aan verandering onderhevig is.

Er wordt op drie manieren gemeten. Een daarvan is met een zogeheten Vibro op een golfkarretje. Bij elk paaltje brengt het apparaat trillingen voort, waarvan de data worden opgeslagen om later uitgewerkt te worden.

De meetapparatuur is uiterst fijngevoelig. Bij elke meting mag er 30 seconden lang geen verkeer zijn op de naastgelegen Leensterweg. Dan blijkt pas hoe druk het hier is. Om de haverklap komen auto´s, vrachtwagens, bussen, trekkers en brommers voorbij. Fietsers en wandelaars uiteraard ook, maar dat geeft niet. Een paar minuten lekker doorwerken is er niet bij. Steeds als de rust is weergekeerd, hervatten de medewerkers onmiddellijk de meting.

Dinsdag zijn de voorbereidingen begonnen, vandaag willen ze na het afronden van de metingen de boel weer opruimen. Eerder hebben ze al onderzoek verricht op de wierden in Fransum, Ezinge en Amsweer.

Meten op wierden is slechts een klein onderdeel van het werk. Rossingh Geophysics voert diverse soorten bodemonderzoek uit voor binnen- en buitenlandse opdrachtgevers, waaronder dus de RUG en de NAM. Dat zijn meestal wat grotere onderzoeken, dan zijn de medewerkers vaak zes weken of langer bezig op dezelfde plek.