
´Hier maak ik vooral heel mooie dingen voor motorfietsen. Van zitjes, wielen en benzinetanks tot rvs-uitlaten. Als motorrijders iets willen dat niet te koop is, komen ze bij mij. In principe kan ik van metaal alles maken.´
De passie van Nick van Meggelen (34) – motorfietsen en lassen – komt samen in zijn bedrijf Nick´s Custom & Welding. ´Ik zie het als hobby, niet als werk.´
In zijn werkplaats achter zijn huis in Adorp (´een kantoor met uitzicht op het Reitdiepdal´) maakt de ambachtsman vooral onderdelen voor Harley Davidson, het motormerk waarvan hij idolaat is.

´Af en toe komt een ander merk voorbij. Maar Harley-rijders zijn anders. Die willen vaak meer verbouwen aan hun motor. Wat kan er anders, denken ze tijdens het rijden. Vooral door mond-tot-mondreclame komen ze bij mij terecht.´
Nick zegt dat hij tussen de bedrijven door allerhande reparaties uitvoert. ´Met alle plezier pak ik het lasapparaat voor een kapotte rollatorhandvat of bagagedrager. Laatst heb ik een oudere mevrouw blij gemaakt die langskwam kwam met een koekenpan waarvan de steel was afgebroken. Die afwisseling is leuk.´
Twee jaar lang woont hij met zijn vrouw Robin op deze plek. Naast hen wonen zijn ouders. Zijn vader (Gert-Jan) heeft een rijschool. Rijinstructeur worden zag Nick niet zitten.
´Ik ben best druk van mezelf. Bij mij ontbreekt het geduld dat als rij-instructeur vereist is.´ Wijzend naar een motor van een klant en zijn lasapparatuur: ´Dit alles praat niet terug en heeft geen mening. Ik moet mij focussen op iets kleins, het smeltbad waarin veel gebeurt. Dat werkt rustgevend.´

Joop Wagenmakers was zijn inspirator en eerste leermeester. ´Joop had op de Wolddijk zijn bedrijf Twin Parts. Mijn vader liet door hem een Harley bouwen. Ik was toen tien en ben daar blijven plakken tot het overlijden van Joop in 2004.´
´Mijn eerste knaken heb ik verdiend met het aangeven van steeksleutels en motorfietsen wassen. Daar is mijn passie begonnen. Joop zei: als jij geld wilt verdienen met motorfietsen, moet je gaan lassen. Weinig mensen kunnen dat echt goed.´
Nick is sinds zijn 18de van beroep lasser. ´Eerst heb ik nog de opleiding motorfietstechnicus gevolgd, maar mijn passie ligt toch bij het creëren. Ik ben lasser/metaalbewerker bij een bedrijf in de stad geweest en heb een jaar of zes in de leidingbouw gewerkt.´

´Qua geld en vrije tijd kon het allemaal niet beter. Thuis deed ik al laswerk. Er was best veel vraag naar. Ik was 32, ik dacht: als ik een eigen bedrijf wil, moet ik nu doorpakken.´
´Kwaliteit staat voorop. Net als bij leidingen moet een benzinetankje dicht zijn. Voor- en achterwielen moeten van onberispelijke kwaliteit zijn. De verantwoordelijkheid ligt serieus hoog. Je kunt je geen fouten veroorloven. Als een klant met zijn motorfiets vertrekt, dan moet alles honderd procent in orde zijn.´
´Het begint al met het aannemen van de opdrachten. Bij twijfel of ik het kan, doe ik het niet. En pas als ik zelf volledig tevreden ben over het resultaat, gaat hier iets de deur uit. De lat moet je zo hoog mogelijk leggen.´

Buiten zijn werkplaats onderneemt hij ook van alles. Nick last op bouwlocaties staalconstructies af en verder werkt hij samen met Richard Wildeboer van JBP Trikes.
´Motorfietsen bouwen we in Slagharen om tot driewielers. Dit gebeurt vooral voor mensen die door een ongeluk of ziekte hun motorrijbewijs zijn kwijtgeraakt. Een trike mag je besturen met een autorijbewijs (als dat vóór 2013 is behaald).´
´Het is ontzettend dankbaar werk. De klanten zijn meestal waanzinnig blij met de ombouw, want ze kunnen weer de weg op met hun geliefde motor.´