Erik, altijd onderweg met grondstoffen voor veevoer

Meerdere keren per dag rijdt Erik zijn truck met aanhanger achteruit bij Van Dijk naar binnen. En dat is een precisiewerkje.

De meeste ochtenden loopt zijn wekker om een uur of drie af en zeker twintig jaar is hij niet op vakantie geweest ´want de koeien vreten immers zomers ook´. Dus moet veevoederbedrijf Van Dijk bevoorraad worden. Vrachtwagenchauffeur Erik Danhof heeft wel wat over voor zijn werk. ´Dit werk moet je hobby zijn, anders houd je het niet vol.´

De geboren en getogen Bavvelder stuurt zijn Volvo FH16 met aanhanger deze donderdagmorgen tegen elven soepeltjes achteruit bij Van Dijk in Rasquert naar binnen. Twintig minuten eerder deed hij dat ook al, om de truck met 15 ton soja te lossen. Nu is het de beurt aan de aanhanger met 20 ton mais. Vanmorgen opgehaald uit Harderwijk en Deventer.

Erik lost een vracht mais bij Van Dijk in Rasquert.

Het lossen is achter de rug en na een warme maaltijd thuis rijdt Erik voor de tweede keer deze dag naar Deventer, voor 35 ton soja en sojahullen. De passagiersstoel is vrij, dus…

Mooi om de weg en het landschap vanuit een ander perspectief te zien. Het is rustig, alleen bij het Julianaplein in de stad staat het aardig vol. Uit de radio klinkt Met de vlam in de pijp van Henk Wijngaard. Geen toeval, want het is de Dag van de Vrachtwagenchauffeur. De hit uit de jaren zeventig is het enige wat Erik als eigenaar van een eenmansbedrijf ervan merkt.

Transportbedrijf R.B. Danhof en zoon is een van de oudste transporteurs in de provincie Groningen. Eriks overgrootvader Reinhold begon er in 1905 mee, toen ging het met paard en wagen. Eerder bouwde die als aannemer onder meer de protestantse kerk aan de Heerestraat en aan de Emmastraat Huize Stol-Vennema en de woning van Erik en zijn gezin. ´Daar kwamen wij trouwens pas achter toen Riëtte en ik er al woonden.´

Het is toch mijn visitekaartje, ik ben er trots op

´Dit is mijn jubileumjaar. Mijn vader, Roelf, heeft mij 25 jaar geleden bij het bedrijf gehaald. Tegelijkertijd was het een rotjaar. Eind vorig jaar ben ik binnen twee weken mijn beide ouders verloren. Dat gaat je niet in de koude kleren zitten.´

Feyenoord-fan Erik is op weg naar Deventer.

´In 2007 heeft mijn vader zijn vrachtwagen verkocht en sindsdien doe ik het transportbedrijf alleen, gediplomeerd en GMP-gecertificeerd.´

Zuinig is Erik op zijn drie jaar oude vrachtwagen, die er vrijwel altijd blinkend uitziet. Meerdere keren per week krijgt die een poetsbeurt. ´Het is toch mijn visitekaartje, ik ben er trots op.´

´Transportbedrijf Danhof en zoon is al zestig jaar de huisvervoerder van Van Dijk, voorheen Nienoord. Het leeuwendeel van de grondstoffen, voor het merendeel restproducten, die nodig zijn om veevoeder te maken lever ik aan. Ik bekijk zelf wat nodig is en zorg ervoor dat het op tijd aangevuld wordt. Je kunt mij zien als een verlengstuk van Van Dijk, maar alles gaat natuurlijk wel in overleg met Wiebren, de eigenaar.´

´Ik rij zo´n 140.000 kilometer per jaar, voor het overgrote deel in Nederland, soms in het buitenland als een product hier niet voorradig is. Van Dijk is mijn grootste opdrachtgever, daarnaast heb ik een aantal graanboeren als klant.´

De lontjes worden korter

´Het is hard werken en doordeweeks heb je nauwelijks een sociaal leven omdat ik vaak om negen uur al naar bed ga. In mijn vrije tijd doe ik aan hardlopen of spring ik op de racefiets. Met een dikke pens achter het stuur zitten is niks.´

En toneelspelen is zijn andere hobby. Hij vertolkt in aanloop naar 5 december de rol van zwarte piet en is enthousiast lid van toneelvereniging Democrites. ´We zijn net met de club verhuisd van Westernieland naar Baflo. In maart hebben we onze uitvoering in Concordia. De repetities zijn al in volle gang. Mijn eigen rol repeteer ik vaak als ik in de vroege ochtend achter het stuur zit. Dat werkt heel goed.´

Erik rijdt al een kwarteeuw schadevrij. ´Even afkloppen hoor, want de situatie op de weg is sterk veranderd. Het is veel drukker geworden. En de lontjes worden korter.´

Enkele jaren geleden werd hij afgesneden door een wegpiraat die nota bene daarna zijn auto op de snelweg stilzette. Eriks dashcam registreerde het voorval. Te horen is een stevige vloek, te zien is dat de man gas geeft en ervandoor gaat als Erik naar hem toe loopt. ´Ik had het filmpje op Facebook gezet, waarna het door iemand naar de website Dumpert is gestuurd. Het kreeg meer dan 15.000 likes.´

Laden in Deventer.
De dekzeilen moet weer vast.

´Sommige routes kan ik wel dromen, toch is elke dag weer anders´, zegt Erik na het laden van de soja(hullen) in Deventer. Bij opslag- en overslagbedrijf DOK was het rustig: een meevallertje. Maar op de terugweg naar huis zit het tegen. Bij Assen staat een file door een aanrijding.

´Ik wilde morgenvroeg om kwart voor drie vertrekken om in Utrecht een lading op te halen, anders vis je daar achter het net. Dat lukt waarschijnlijk niet meer door de verplichte rusttijd van negen uur. Dat is toch balen.´ Even later: ´Misschien dat ik toch nog op tijd in Utrecht ben als het verkeer meezit.´

Het is inmiddels donker. Erik arriveert in Rasquert, zet de wagen in de achteruit. Nog even lossen, de wagen in zijn loods aan de Hoogeweg stallen en diesel bijvullen. En dan zit de lange werkdag erop. Morgen weer.