Rudi fietst huiswaarts met Mooie Rooie

´De mensen denken van alles. Zit er een pony in? Kan ik een cappuccino bestellen?´

Nee, Rudi Touw (67) heeft geen foodtruck of trailer achter zijn fiets hangen, maar een Deense caravan.

Deze donderdag fietst de vriendelijke Rudi van Eenrum terug naar zijn woonplaats Zuidlaren. De reis duurt wat langer dan gepland, omdat nieuwsgierige voorbijgangers hem steeds aanklampen voor een praatje. Zijn vijf maanden oude springerspaniël Luna vindt het allemaal prima.

Deze fietsster dacht van een afstandje even een Engelse telefooncel te zien.

´We hebben drie nachten gestaan op camping ´t Aagt van de NTKC (Nederlandse Toeristen Kampeer Club) in Eenrum. Dit was proefkamperen, want binnenkort gaan we op de fiets naar Bretagne´, vertelt Rudi. ´De proef is geslaagd. Luna heeft het goed gehad en ik ook. Alles is heel gebleven.´

Ook de nieuwe verlengde fiets bevalt goed. ´Normaal schaffen mensen zo´n fiets aan voor hun kinderen, ik voor de hond. Het kost wat, maar dan heb je ook wat. Hij is elektrisch, anders is het niet leuk meer. Dan moet je echt op de pedalen staan.´

De caravan (een Wide Path Camper uit Denemarken) weegt leeg 45 kilo. ´Het is eigenlijk een luxe bed op wielen. Je klapt hem open en dan heb je drie meter ruimte. Je kunt erin liggen en zitten. Luna slaapt er ook in.´

´Het is ideaal. Je hoeft ´s ochtends niet te wachten tot alles droog is. Ik klap hem in en kan meteen weg.´

Rudi noemt hem Mooie Rooie. Zo heet ook zijn blog, waarop de Drent over zijn avonturen schrijft.

Sinds januari is hij officieel met pensioen. Hij werkte als verpleegkundige bij ggz-instelling Dennenoord, tegenwoordig Lentis. ´Het pensioen bevalt me goed. Het is heerlijk om vrij te zijn.´