
´Het versieren van het huis hoort er voor ons gewoon bij. We zijn allebei geboren en getogen in Zoutkamp en voelen ons sterk verbonden met het dorp, de vissersvloot en Vlaggetjesdag. Met Pinksteren zijn we altijd thuis.´
Een dag voordat de Pinksterfeesten beginnen, hangt Betto Bolt buiten vlaggenslingers op. Zijn vrouw Aaltje Bolt-Postma kijkt goedkeurend toe en helpt af en toe een handje. Het echtpaar is al 61 jaar getrouwd.

De gepensioneerde visser werkt nauwkeurig: de vlaggetjes mogen beslist niet ondersteboven hangen. ´Uit vaderlandsliefde´, zegt hij. ´Rood, wit, blauw is de juiste volgorde. Niemand die het ziet, maar ik zie het zelf meteen als het verkeerd hangt. Dat stoort me. O, hier hangen twee rode vlaggetjes achter elkaar… Ach, dat kan wel.´
Ondanks zijn 84 jaar klimt Betto zelf nog op de ladder om lijnen vast te maken. ´Vroeger beklom ik de soms gevaarlijk slingerende mast op zee. De bemanning vond dat de schipper dat hoorde te doen. Hoogtevrees heb ik gelukkig nooit gehad. Ik krijg wel wat ouderdomskwaaltjes. Dat mag op je 84ste.´

Betto en de twee jaar jongere Aaltje hadden jarenlang een visserijbedrijf in Denemarken. Terwijl Aaltje thuis in Zoutkamp het gezin (drie dochters, één zoon) draaiende hield, zat Betto vaak tien tot twaalf dagen achtereen op zee. Vanuit Thyborøn viste hij op Noordzeevis.
Inmiddels heeft hun zoon Tamme het bedrijf overgenomen. Hij woont er met zijn Deense vrouw. Betto lachend: ´Zijn vader en moeder hebben elkaar dichter bij huis gevonden.´
Tot twee jaar geleden voer hij nog geregeld mee met zijn zoon. Na een harde val aan boord stopte hij daarmee. ´Ik viel tegen een scherpe spant van het schip. Uiteindelijk hield ik er alleen wat inwendige bloedingen aan over. Puur geluk. Ik heb mijn hele leven veel geluk gehad.´

Hun huis aan de Churchillweg draagt de naam Aaltje Postma. Betto´s grootvader liet het in 1934 bouwen en sinds 1975 wonen Betto en Aaltje er. ´Mijn vrouw, ons huis en het laatste schip dat we hebben laten bouwen, heten allemaal Aaltje Postma.´
Op Pinkstermaandag varen Betto en Aaltje met familie en gasten in Zoutkamp. ´Ons kottertje ZK 16 (Nordhavet) ziet er extra mooi uit voor de Pinksterdagen. Als vissersfamilie proberen we Vlaggetjesdag toch hoog te houden.´

