Monnikenwerk is het zeker wat Marc de Groot (56) doet in de Eenrumer kerk. Met een pincet plakt hij knoppen van de eikenboom met boekbinderslijm op wit karton. ´Elke woensdag probeer ik er 1600 te doen´, zegt de kunstenaar uit Den Andel.
Marc is een van de kunstenaars die meedoen aan Monnikenwerk*. In tien Noord-Groninger kerken werken ze zes woensdagen in juli en augustus aan hun creaties. Bezoekers zijn vanaf vijf uur ´s middags welkom om het resultaat en de kerk te bekijken. ´Enkele collega´s werken graag in stilte en hebben overdag de kerkdeur op slot. Pollock (de hond) en ik vinden het niet erg als af en toe iemand rondkijkt.´
Monnikenwerk is een initiatief van Marc en zijn vrouw (en beeldhouwster) Anjet van Linge. ´Toen wij vier jaar geleden in Den Andel kwamen wonen, viel ons op dat al die mooie kerken alleen bij speciale gelegenheden open waren. Beiden maken we werk dat verstilling in zich heeft en zo´n ruimte leent zich daar uitstekend voor. Dit is de derde editie van Monnikenwerk. Anjet werkt deze keer in ´t Zandt.´
´Na afloop van zo´n dag ben ik best wel moe. Qua inspanning verschilt dit niet veel met mensen die de hele dag achter de computer zitten. Het vraagt veel concentratie. Af en toe heb je een pauze nodig. Een broodje eten, een kopje koffie drinken, een rondje met de hond lopen. Ik lijk wel een gewoon mens.´
´I love 10.000 things heten al mijn kunstwerken. Ze bestaan uit exact tienduizend knoppen of zaden. In de Chinese wijsheidsleer staat dat getal voor alles wat er is, het universum. De grootte van de zaden bepaalt dus ook de grootte van het werk.´
´Twintig jaar geleden ben ik gestopt met het gebruik van dure materialen. Op de kunstacademie gaat het grapje rond van de drie stadia van de beeldende kunst: de werken staan in het atelier, ze verhuizen als ze niet verkocht worden naar de zolder en eindigen als brandhout in de kachel. Dat is zonde. Natuurlijke materialen als zaden en knoppen zijn er in overvloed en kosten niets. Bladeren ook, daar ben ik mee begonnen. Die hebben als nadeel dat ze op den duur verkleuren en het vrij veel moeite kost om geschikt materiaal te vinden.´
´De zaden en knoppen zoek ik zelf. Je zou ze ook in een zakje in de winkel kunnen kopen. Dat proces van zoeken, vinden en drogen is geweldig. Ik kweek ook speciaal voor de zaden, zoals roomse kervel, voederbiet en diverse kolen. Wist je trouwens dat zuringzaad 400 jaar goed blijft?´
´Vier collages per jaar is mijn streven. Honderd avonden achtereen plak ik honderd stuks. En honderd keer honderd was altijd tienduizend. Dat halfuurtje dat ik eraan werk is een rustmomentje. Misschien is het een reactie op het jachtige leven van tegenwoordig. Je bent even los van de wereld, dat is heel fijn. Aan de andere kant nodigt het uit tot nadenken over elementaire zaken.´
´Zaad is geweldig interessant materiaal, waarin leven zit. Je stopt het in de grond en er komt een plantje uit. Herman de Vries is de bekendste beeldend kunstenaar die gebruikmaakt van gevonden natuurlijk materialen. Wat dat betreft bevind ik me in goed gezelschap.´
Marc en Anjet kunnen niet leven van de kunst. Daarom werkt Marc voor loonbedrijven en is hij klusjesman. Ze hebben plannen om aan De Streekweg een tuinderij te beginnen. ´We zijn van Leiden naar Den Andel verhuisd voor de rust en ruimte. We konden hier een huis met 2 hectare grond kopen, dat hadden we in het Westen nooit kunnen betalen.´