Van Jeroen Holman (23, Kloosterburen) en Rick Seelen (19, Wehe-den Hoorn) mag het snel 14 februari zijn. Die maandag is de start van de 4800 kilometer lange Carbage Run naar de poolcirkel. ´We hebben er hartstikke veel zin in.´
Onder de naam Team Buurman & Buurman doen ze mee aan de rally door Zweden, van Göteborg naar de poolcirkel en terug naar Stockholm. Maar ze zijn geen buren. Nou ja, een beetje misschien in het eerste elftal van voetbalvereniging Kloosterburen. Rick is doelman, Jeroen verdediger.
Rick: ´Omdat Jeroen en ik heel vaak samen beunen noemen ze ons wel Buurman & Buurman. Bij de inschrijving in mei moest ik heel snel een naam bedenken en deze is wel passend. En het is een leuke naam.´
De gelijkenis met de tv-buurmannen gaat op wat vindingrijkheid betreft. Maar onhandig? Nee, Rick en Jeroen zijn eerste automonteur. ´We zaten al bij elkaar in de klas op Noorderpoort. Nu volgen we de opleiding tot technisch specialist aan het Drenthe College in Assen en zitten we weer bij elkaar in de klas. Het is een werk-leeropleiding, ik werk in het garagebedrijf van mijn vader op Het Aanleg in Winsum, Jeroen bij Garage Molenheem in Ezinge.´
Direct na hun inschrijving voor hun eerste carbage run kochten ze een barrel, een Volvo 940 automaat uit 1991. Een luxe auto voor die tijd, voorzien van cruisecontrol en stoelverwarming. De vorige eigenaar, Eenrumer Jaap Rienks, reed er diverse rally´s mee.
Jeroen: ´Sinds mei zijn we er twee, drie avonden in de week en op zaterdagmiddag mee bezig. Je ziet het niet aan de buitenkant, maar we hebben er ontzettend veel aan gesleuteld. Technisch is hij perfect. Nu is het nog een kwestie van aankleding. We willen de ledbar op de motorkap nog verplaatsen naar het dak. Politieflitsers en een zwaailamp ter decoratie hebben we aangebracht. Ja, er zit wel licht op.´
En er komen nog meer stickers op van sponsors. Want de heren zijn aan het uitstapje ´serieus geld´ kwijt, tussen de 3 en 4 mille. ´Zonder sponsors is het niet te doen. Je moet er speciale verzekeringen voor afsluiten, we overnachten in hotels en we zijn handenvol geld kwijt aan brandstof.´
Aanvankelijk zou de route door Zweden en Finland gaan, van Göteborg naar Helsinki. Vanwege de aangescherpte coronaregels in Finland heeft de organisatie deze week besloten om alleen in Zweden te rijden.
De hele route is waarschijnlijk besneeuwd. De sneeuwkettingen liggen klaar. Een kacheltje moet de auto verwarmen als er niet gereden wordt. Warme kleding nemen ze eveneens mee, want zeker in de buurt van de poolcirkel is het bar koud. ´Op dit moment 25 graden onder nul. De tocht schijnt zwaar te zijn. Er is nu een rally gaande waarbij ze over 10 kilometer 6 uur hebben gedaan.´
Het gaat niet om snelheid. De deelnemers moeten wel op tijd binnen zijn. Onderweg zijn er opdrachten. ´In eerdere rally´s moest je bijvoorbeeld foto´s maken op bepaalde coördinaten en bij mensen aanbellen voor een blik haring.´
Op 12 februari rijden Jeroen en Rick naar Göteborg. Twee dagen later begint voor hen het grote avontuur. Rick: ´De stress begint wel te komen, we moeten nog een paar dingetjes regelen en je wilt niks vergeten. En we moeten geen corona krijgen. Voor en tijdens de rally moet je negatieve testen kunnen laten zien.´
´Verder zijn we er klaar voor. Nu maar hopen dat alles goed gaat. We gaan ervan uit dat we Stockholm halen. Aan de auto zal het zeker niet liggen.´